Novinky
Jak se na kole sedí
…Cyklistika je akční tvrdý a fyzický sport, při němž však většinu času trávíte v sedě…
V minulých dílech seriálu o tréninku jsme si řekli něco málo o jeho
rozvržení. Dnes se zaměříme přímo na to, jak se má na kole správně a
efektivně sedět. Každý cyklista je individualita, proto i správný posed
je velmi individuální. Musíme na kole nejen správně šlapat, ale je nutné
brát v úvahu i aerodynamiku posedu a určitý kompromis v pohodlí.
Ideální a aerodynamický posed totiž není příliš pohodlný a nevydržíme
v něm příliš dlouho. Možná si někteří z vás vzpomenou na F. Mosera a
jeho 9 let nepřekonaný rekord v hodinovce. Po Mercxovi se tento italský
závodník velmi zaměřil na aerodynamiku. Využil spolupráci s automobilkou
Ferrari a v aerodynamickém tunelu začal spekulovat i s posedem. Podobný
průlom v oblasti posedu byl další rekord skotského závodníka Grehema
Obreho (jeho posed sice nebyl příliš pohodlný a spíše než o posedu
bychom mluvili o „polehu“, ale výsledek se dostavil). Posed a aerodynamika
v rekordech v hodinovce sehrály obrovskou roli. Vzpomínám si na třetí
rekord Chrise Bordmana. Ten řekl: “ Ideální posed byl dán předem a
věděl jsem, že si mohu dovolit se z ideálního posedu uvolnit na
7 vteřin. Nakonec mi stačilo narovnat se pouze na 4 sekundy.“ Z tohoto
jasně vidíte, co udělá právě posed.
Ale co na silnici, kdy trénink či závod trvá několik hodin a také terén se mnohokrát změní? Tady je nutné mít nejen dobře nastavené základní parametry, ale umět se na kolo i správně poskládat. Kdo už na kole chvíli jezdí, ví, že se jinak šlape po větru na špici, jinak v háku, jinak do kopce a veliké umění je i umění sjezdu. Jak vidíte správné nastavení posedu je věc velmi složitá a dokonce se během cyklistovy kariéry vyvíjí.
V dnešním díle se vrhneme na základní nastavení. Začneme od hlavy, která vše řídí a bez ní by byl zbytek těla k ničemu. U hlavy dbáme na dvě věci. Aby nás nebolela krční páteř a za druhé nezapomínáme na její ochranu. V obou případech s tím souvisí přilba. Ta by měla být co nejlehčí, dobře odvětraná a zároveň bezpečná. Pozor na správné nastavení upevňovacích prvků, aby přilba při pádu splnila svoji funkci. Další faktor ochrany je ochrana očí. Brýle musí být rovněž lehké a pohodlné, ale musí i sedět, a to i v kombinaci s helmou, která může někdy na brýle tlačit. Také se při jízdě snažte, abyste hlavu dlouho nedrželi ve stejné poloze. Občas hlavou zahýbejte a uvolněte napětí, které na krčních a zádových svalech vzniká.
Ale pojďme níž. Je tu trup, ruce a nakonec nohy, které jsou pohonnou
jednotkou celého kola. Z celkových tělesných proporcí odvodíme délku a
výšku rámu. V dnešní době je móda menších rámů a to z důvodu
větší tuhosti a menší hmotnosti. Drobné nesrovnalosti v rámu můžeme
dohnat správnou délkou představce a sedlovky. Délka představce vychází
z celkové délky rámu, samozřejmě z délky trupu a také z rozměru
posléze namontovaných řidítek. Na úplně stejných zákonitostech závisí
i sklon představce a jeho výška. Obecně však platí, že při držení
beranů ve spodní části by ruce měly být lehce pokrčené.
Řidítka pak musí padnout do ruky, a to ve všech možných úchopech.
Šířka řidítek je odvislá od šíře ramen, ale i od typu závodníka a
druhu závodů, které preferuje. Ve spurtu se hodí větší páka, ale zase
příliš široká řidítka způsobují jednak větší aerodynamický odpor,
jednak mají nevýhodu i v pohybu uvnitř pelotonu. Pozor kam namontujete
brzdové páky, berte v úvahu všechny úchopy a z každého bychom se měli
dostat na brzdu velmi rychle. Poslední článek u řidítek je výběr
omotávky a cyklistických rukavic. Obecně řečeno jde o ochranu dlaní při
pádu, ale i o pohodlí během jízdy. Samozřejmě důležitá je
i estetika. Ruce na řidítkách, by však nikdy neměli klouzat, proto
nedoporučuji použití hladkých lesklých omotávek, byť vypadají velmi
dobře. Naopak sedlovka je přímým prodloužením rámu a slouží
k dokonalému nastavení posedu, včetně pevného a stálého zajištění
polohy sedla. Cyklistika je akční tvrdý a fyzický sport, při němž však
většinu času trávíte v sedě. Proto je nutné výběru správného sedla a
sedlovky věnovat hodně času. U sedlovky mimo tuhosti, bereme v úvahu
záklon a možnost zajištění sedla v různých nastaveních. Sedlovka by se
nikdy neměla povolovat nebo zajíždět. Pozice kolen vzhledem k pedálu by
měla být ve vodorovné poloze. Pokud na sedlovce sedlo posuneme dozadu,
zvýšíme výkon do kopce i na dlouhých rovinách, naopak posunutím sedla
o 1 – 2 cm dopředu zvýšíme rychlost a výbušnost. Pozor však na
pravidla, která určují, že špička sedla má být minimálně 5 cm za osou
šlapání. Naklonění sedla se dělá vodorovně nebo nepatrně nahoru,
abychom odlehčili pažím. To však neplatí pro časovku, kdy z důvodu
lepší aerodynamiky a kratší doby v sedle špičku naopak nepatrně
sklopíme. U výběru sedla pak mimo tuhosti ještě více záleží jak na
šířce pánve, tak (hlavně u žen) na odlehčení citlivých partií.
Důležitá je jak šířka sedla, tak jeho délka i odvětrání a stejně
důležité jako sedlo je i správná vložka do cyklistických kalhot. Výška
sedla je pak vzdálenost mezi středovou osou kola a nejvyšším místa sedla
uprostřed. Tato hodnota by měla v mm odpovídat celkové délce nohy
násobené koeficientem 0,885. V praxi to znamená, že bychom měli mít
v bodě nejvyššího napnutí nohy kolena lehounce pokrčená. Nikdy by
nemělo dojít ke stavu, aby se kyčle při jízdě naklápěly (tzv.
přesýpání). U chodidla se zejména zaměříme na výběr treter a
správné nastavení kufrů. Tretry musí sedět, nesmí škrtit, ale musí
umět převést co největší část energie přes podrážku na kufr, z kufru
přes osu pedálu na kliku. Z kliky pak do šlapacího středu a také
řetězem na zadní poháněné kolo. Pedály by měli opisovat co nejmenší
oblouk, proto je zájmem výrobců umisťovat osu pedálu co nejblíže
chodidlu – potažmo podrážce tretry. Důležité je rovněž nastavení
kufru. Kufr by měl být nastaven tak, aby nám noha v pedálu nikam
nevybočovala, a na osu pedálu by měly tlačit první záprstní kůstky (viz
obrázek).
Nyní se dostáváme k další alchymii, jíž je délka klik a správná volba
převodů. Převody si necháme na někdy příště. O délce klik bych však
něco málo řekl již dnes. Klika je páka, takže by šlo obecně říci, že
čím delší klika, tím delší páka, a tudíž i větší síla. Jenže
cyklický mnohahodinový cyklistický výkon jen hrubou silou nezmůžete, a tak
mimo vlastní anatomie v délce klik hraje roli i disciplína. Obecně pro
výkony do 1 hodiny se používají až o 1 cm delší než pro standardní
silniční cyklistiku (Zajímavý článek o této problematice vyšel v roce
2008 v časopise Peloton a autorem byl stávající držitel světového
rekordu v hodinovce Ondřej Sosenka.). Samozřejmě dbáme, aby při šlapání
byla pozice kolena ve vodorovné poloze. Pro normální silniční cyklistiku
používáme kliky od 165mm do 175mm, přičemž obecně bych doporučil kliky
do 170mm lidem menším než 170 cm. Od 170 cm do 180 cm výšky potom kliky
172,5 mm a lidem s výškou na 180 cm kliky o délce 175mm.
Základní nastavení tedy máme a nyní se musíme naučit správně na kole
sedět. Naučit se správně jezdit do kopce i z kopce, umět se složit proti
větru a naopak kolo doslova rozletět do spurtu.
Jak vidíte, cyklistika není jen o hrubé síle a stále je co vylepšovat. Právě ti nejlepší profesionálové to vědí moc dobře. Pod dohledem odborníků v zimě pilují správný posed, zlepšují své slabiny, ať již v jízdě proti chronometru, ve spurtu nebo v kopcích. Vezměme si z nich příklad a začněme rovněž zlepšovat své slabiny. Správný posed je prvním krokem.
Karel Kopr